Dzisiaj jest czwartek, 18 kwietnia 2024. Imieniny Apoloniusza, Bogusławy

Jak SS-man, to musi być Ukrainiec

2011-09-06 12:13:12 (ost. akt: 2011-10-13 22:23:29)
Jak SS-man, to musi być Ukrainiec

Horst to typowo ukraińskie imię. A Gernard to typowo ukraińskie nazwisko. Po warunkiem oczywiście, że chodzi o SS-mana.

Na Allegro trafiłem na aukcję: Soldbuch SS Ukrainiec ???. Fakt na końcu mamy aż 3 znaki zapytania. Imię i nazwisko widocznego na zdjęciu człowieka nie jest jednak nie tylko ani ukraińskie, ani nawet słowiańskie. Brzmi: Horst Gernard (jeżeli dobrze odczytałem).

Piszę o tym, bo mamy tutaj do czynienia z podobnym zjawiskiem, jak w przypadku tekstu o własowcach, którzy w 1945 roku wymordowali Polaków pod Biskupcem Pomorskim. Choć armia generała Własowa była formacją rosyjską, walczącą po stronie Niemiec. Skąd zatem wiedza, że mordercami Polaków byli Ukraińcy?

Skąd przypuszczenie u właściciela zdjęcia wystawionego na Allegro, że jest na nim Ukrainiec? Tego nie wiem, ale na pewno ma w tym swój udział stereotyp Ukraińca wytworzony w czasach PRL a teraz pielęgnowany z lubością przez pogrobowców endecji.

Igor Hrywna

Ukraińcy nie mordowali warszawiaków: zobacz


Komentarze (24) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. ja #371751 | 77.254.*.* 6 wrz 2011 15:50

    bardzo dobry tekst.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. AK #372022 | 83.23.*.* 6 wrz 2011 20:59

      To czym się wyróżniliście podczas 2 Wojny Światowej każdy Polak wie.Nic dziwnego że dla członka jakiejś jednostki SS ktoś przypisał pochodzenie ukrainskie,bo przecież w takowych formacjach chętnie służyliście.Można było sobie pomordować ,gwałcić ,torturować i grabić prawie bezkarnie .Przykładem jest udział ukrainców w Powstaniu Warszawskim,a nie wspomnę już o rzeżiach Polaków i nie tylko na Wołyniu.Sami sobie zasłużyliście na taki wizerunek.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. Ukraińcy w Powstaniu Warszawskim #372072 | 89.228.*.* 6 wrz 2011 21:51

      "Tymczasem badania polskich historyków Ryszarda Torzeckiego i Andrzeja Z. Zięby wykazały, że w czasie powstania nie było w Warszawie dywizji SS Hałyczyna. Historycy ci zgodnie twierdzą, iż aby zostać uznanym za Ukraińca, wystarczył "sposób bycia", czapka kozacka, "skośnookie: spojrzenie, używanie innego niż niemiecki języka. W efekcie bardzo szybko warszawiacy wszystkie cudzoziemskie jednostki walczące po stronie Niemiec zaczęli określać jako ukraińskie. W ten sposób mówiono przede wszystkim o brygadzie Rosyjskiej Armii Wyzwoleńczej Ludowej Bronisława Kamińskiego...Brygada dopuściła sie na Ochocie licznych zbrodni... Grzegorz Motyka, Od rzezi wołyńskiej do Akcji Wisła, W czasie Powstania w Warszawie było tylko kilka niewielkich formacji ukraińskich. Część z nich pojawiła się w warszawie dopiero we wrześniu. Nic nie żeby brały udział w mordowaniu ludności cywilnej.

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    3. Olsztyniak #372205 | 82.139.*.* 7 wrz 2011 07:15

      Jak przypomnę sobie wspo0mnienia rodziców o UPA -pojawia się na moim ciele tzw gęsia skórka .To ze strachu przed nimi-oni mordowali rodaków w okrutny sposób,dopiero Akcja Wisła uspokoiła ich zbrodnicze zapędy.Ps, Szkoda tylko że nie oddano ich pod opiekę ZSRR ,wyjechali by na Kołymę.

      Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    4. Nie na temat #374207 | 89.228.*.* 9 wrz 2011 00:32

      AK to zdecydowanie mój ulubiony komentator na tej stronie :) - dzięki takim ludziom Internet jest ciekawszy. Artykuł ciekawy, niestety takich błędów zdarza się wiele, nie tylko zresztą w stosunku do osób narodowości ukraińskiej. Żyjemy w świecie stereotypów. Bogu dzięki dzisiaj możemy spotkać się np. w polsko - ukraińskim gronie, pośpiewać, pobawić się i nikt nikogo nie chce mordować ani wywozić. Bogu dzięki dziś normalną reakcją na przyznanie się do narodowości ukraińskiej jest: ooo, a powiedz coś!

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    5. ja #374458 | 77.254.*.* 9 wrz 2011 12:08

      Nie da sie nie zauważyć AK naszego komentatora;-) Zapewne jest Polakiem-katolikiem,bo ja tylko Polakiem i nie zgadzam się,żeby AK wystepował w moim imieniu.

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    6. AK #374837 | 83.23.*.* 9 wrz 2011 17:24

      Wypadałoby najpierw przeprosić za te wszystkie bestialskie mordy na bezbronnych,za pomaganie nazistom,ale gdzie tam .Wy wolicie się wybielać .Za kilka wybryków AK my Polacy przeprosiliśmy i nie wstydzimy się o tym mówić,a wy imieniem zbrodniarzy nazywacie ulice i budujecie im pomniki.O czym my z wami mamy wogule gadać?

      Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    7. olo #375501 | 188.146.*.* 10 wrz 2011 12:50

      Najbardziej mnie martwi, że niektórzy Ukraińcy nadal twierdzą, że się nic takiego nie stało. Nawet Rosjanie przyznają się do swoich zbrodni, choć słyną ze swoich wersji historii

      Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    8. Nie na temat #375706 | 89.228.*.* 10 wrz 2011 16:53

      Teraz to mam wątpliwości czy AK jest Polakiem, bo nie umie po polsku pisać. A swoją drogą, jakie "wy"? Osobiście nie popieram nazywania ulic imionami jakichkolwiek zbrodniarzy.

      Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. warszawiak #375982 | 83.24.*.* 10 wrz 2011 22:23

        1/ Może bez durnych tekstów odnośnie Krymu, bo to bez sensu. Granice są stabilne... 2/ AK zmień sobie nick, bo nie na miejscu ... 2/ Ukraińcy, przykro mi, ale na stereotyp ktoś sobie zapracował - czystką etniczną wołynia, i tzw. galicji wschodniej. Czy to nie dziwne, że w obozach zagłady żydów - byli ukraińscy strażnicy. Tak się składa, że nawet w mojej rodzinie są potomkowie rodzin z wołynia, tego się nie da wytłumaczyć - typowa czystka etniczna ludności cywilnej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      2. Nie na temat #377041 | 81.190.*.* 11 wrz 2011 21:31

        Stereotyp jest i chyba nie ma co dziwić się Ukraińcom, że chcą go obalić. Przecież tutaj nie chodzi o wybielanie się, tylko o prostowanie. Nie rozumiem osób, które wchodzą na tę stronę i piszą np. wulgarne i obraźliwe komentarze (nie chodzi mi tutaj o ten konkretny tekst, często takie komentarze pojawiają się po tekstami o wydarzeniach kulturalnych).

        Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      3. Zygfryd #382828 | 82.139.*.* 16 wrz 2011 09:15

        100 :100 jak bandyta to Ukrainiec z Armii Własowa .Pozmieniali imiona i nazwiska a nie zdążyli nauczyć się języka niemieckiego.

        Ocena komentarza: warty uwagi (12) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      4. I-R #397084 | 46.113.*.* 1 paź 2011 21:39

        Niedługo się dowiemy, że i Hitler był Ukraińcem.

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      5. nie nawidze was #416282 | 83.9.*.* 20 paź 2011 21:18

        Jedzcie sobie juz do waszej ukrainy. Katolik

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      6. ??? #416317 | 89.228.*.* 20 paź 2011 21:35

        No ty to jesteś jakiś dziwny katolik:-(

        Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      7. historyk #456383 | 109.243.*.* 26 lis 2011 20:57

        Mógł być to obywatel Ukrainy narodowości Niemieckiej,i tam żyły mniejszości narodowe nawet Czesi.A może to był pół Czech.A w armii Własowa była większość Rosjan z Kubania tzw.kozacy Zaporożcy.Ukraińcy byli przeważnie w utworzonej na zachodniej Ukrainie dywizji SS Galizien i Nachtigal.Z tych odziałów pózniej było wielu w OUN-UPA.Byli to kryminaliści i faszyści Ukraińscy mordujący na 365 sposobów ludność Polską,żydowską i ukraińską na Wołyniu i Podolu.Mordercy ci dzisiaj są bohaterami na zachodniej Ukrainie na czele z ich b. przywódcą Stepanem Banderą i Szuchewyczem.Obódzicie się wreszcie Ukraińcy w naszym województwie no i w Polsce w jakich czasach żyjecie i zobaczcie co się teraz dzieje we Lwowie,Tarnopolu,Iwano-Frankowsku,Łucku ,Równem.

        Ocena komentarza: warty uwagi (9) ! - + odpowiedz na ten komentarz

      8. s. #668681 | 213.73.*.* 11 maj 2012 12:54

        Na Czerniakowie była sotnia ukraińska . CZy przypadek czy nie ale doszło tam do jednej z najgorszych masakr jeńców polskich i ludności cywilnej.

        Ocena komentarza: warty uwagi (5) ! - + odpowiedz na ten komentarz