Dzisiaj jest niedziela, 24 listopada 2024. Imieniny Emmy, Flory, Romana

Pędzlem i farbą w hołdzie wieszczowi

2016-04-08 09:12:16 (ost. akt: 2016-04-08 11:23:33)
Pędzlem i farbą w hołdzie wieszczowi

Autor zdjęcia: arch. szkoły

W marcu obchodzona jest rocznica urodzin i śmierci największego ukraińskiego poety, malarza, romantyka, wieszcza narodowego - Tarasa Szewczenki. Jego status jest porównywalny z pozycją Adama Mickiewicza w Polsce.

Taras Szewczenko przeżył zaledwie 47 lat, z czego ogromną większość nie był wolnym człowiekiem. Pierwsze 24 lata żył jako syn chłopa pańszczyźnianego. Z poddaństwa został wykupiony przez przyjaciół z Wilna, gdzie pojechał uczyć się malarstwa (jego pan zapragnął mieć własnego nadwornego malarza, a Szewczenko był uzdolniony także w tym kierunku). Dorosłe życie Szewczenki też łatwe nie było. Kilkakrotnie aresztowany przez władze, spędził w sumie 10 lat na zesłaniu, a 3,5 roku pod nadzorem policji. Tylko nieco ponad 9 lat był wolnym człowiekiem.

Szewczenko utrzymywał liczne kontakty z Polakami – z racji swoich poglądów raczej z tymi, którzy tak jak on przebywali na zesłaniu. Już w czasach młodości miał styczność z naszymi rodakami, a nawet z poezją Mickiewicza. Miał też w życiu epizod nauki języka polskiego.

Poeta stał się symbolem walki o wolność, niepodległość, godność swojego narodu. Jego słowa mają wymiar ponadczasowy. Pozostawił bogatą spuściznę literacką, która miała znaczący wpływ na kształtowanie się nowożytnego narodu ukraińskiego, jego kultury i tradycji .

Uczniowie Zespołu Szkół w Mołtajnach każdego roku pamiętają o uczczeniu pamięci wieszcza, którego naród ukraiński zwie Wielkim Kobziarzem (oryg. ukr. Kobzar - nazwa od tomu poezji Tarasa Szewczenki opublikowanego w 1840 r., przez późniejszą krytykę uznanego za przełomowe dzieło literatury ukraińskiej). W tym roku obchody przybrały nieco inny charakter, albowiem postanowiliśmy zorganizować konkurs plastyczny pt. „ Plastyczne interpretacje poezji Tarasa Szewczenki”. Żeby móc wiernie oddać treść przeczytanych utworów, uczniowie zostali zapoznani z krótką charakterystyką epoki, wydarzeniami historycznymi, architekturą wsi I połowy XIX wieku oraz biografią tego wybitnego poety i malarza.

Należałoby stwierdzić, iż uczniowie dołożyli wszelkich starań i niejedna wykonana praca mogłaby posłużyć jako doskonała pomoc dydaktyczna w interpretacji treści utworów. Oglądając je, bez problemu, rozpoznajemy wiersze: „Testament", „Sadek wiśniowy”, „Płynie woda”, „Księżna”, „Trzynaście lat skończyłem” i inne.
(H.Z.)

Wyniki konkursu przedstawiają się następująco:
Kategoria kl. I – II
I miejsce - Bogdański Karol
II miejsce - Sulej Nikola
III miejsce - Kowalczyk Emilia

Kategoria kl. III – IV
I miejsce - Baran Julia, Matuszewska Patrycja
II miejsce - Bogdański Kornel, Piliszko Amelia, Ślubowski Damian
III miejsce - Kostyk Ewelina, Zalewska Malwina

Kategoria kl. V – VI
I miejsce - Migus Natalia, Zientek Joanna
II miejsce - Gierko Adrian
Wyróżnienie za dodatkowe prace – Zientek Joanna

Kategoria kl. I – III GIMNAZJUM
I miejsce - Radecka Dominika, Tujaka Natalia
II miejsce - Dowejko Natalia, Konstantynowicz Sara
III miejsce - Reh Sandra, Powalisz Zofia


Podziel się informacją: 



Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz TUTAJ ".

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna


Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB